lördag 22 mars 2014

Att inte äta för mycket

Efter dessa år så har jag verkligen förstått hur viktigt det är för hälsan att ha en stark matsmältning. Jag har även förstått att vi i väst äter alldeles för mycket. Inte bara att vi äter för mycket skräpmat utan att vi helt enkelt äter en för stor mängd mat under en och samma måltid så att man i stället för att få energi till att ge sig ut för att springa milen i stället vill lägga sig på soffan och sova. Jag har av egna erfarenheter förstått att det snarare är kvalitén på det man äter som spelar roll och inte mängden av det man äter. Man har alltid fått höra hur viktigt det är att "äta ordentligt så att man blir riktigt mätt"

I själva verket så behöver man inte äta alls mycket egentligen. Antagligen är det därför som vissa som följer 5:2 dieten mår bättre. Man låter helt enkelt tarmarna få vila och de får även tid att rensa sig, vilket är super viktigt för hälsan. Det viktigaste för kroppen är att få i sig alla näringsämnen och inte bara att få en mängd i magen. Det finns ett antal personer på vår planet som enbart eller nästintill lever på att bara dricka vätskor och för dem fungerar det alldeles utmärk. Själv äter jag just nu endast ett mål mat om dagen, annars bara smoothies, juicer eller frukt och nötter och har bättre hälsa än någonsin.

Eftersom jag själv har en dotter på snart elva månader så slår den tanken mig ibland att hon faktiskt växt som bara den enbart genom att dricka min mjölk. Nu har vi dock börjat ge henne smoothies och grönsaksjuicer utöver mjölken, men det är ju fortfarande i flytande form. Och det är verkligen fascinerande att se att bara den mängden av vätska gjort att hon mer än fördubblat sin vikt sedan födseln. Visst behöver man kanske lite tyngd ibland men jag tror att det är dags att vi börjar lägga fokus på näringsinnehållet i stället för att bara tänka att "vi måste bli mätta". Det är nästan hysteri och överallt tycker jag att det tjatas om det, framför allt av den äldre generationen och speciellt när man har en liten.

Det är faktiskt ganska sjukt hur man kan känna sig mätt under de dagar då man nästan bara dricker juice. Fast och andra sidan så vad är det egentligen som kommer ut när man går på toaletten? Jo all den fasta bearbetade födan. Kroppen har bara tagit upp näringsämnen som är pyttesmå partiklar, resten ska ut igen och juicar man så slipper kroppen helt enkelt den processen, den får nästan bara näringen samt energi när den slipper jobba. Så det känns som att kroppen blir mätt på näringsämnena i stället för utfyllnad och man känner sig nöjd och glad. För det kanske är det som är problemet. När kroppen inte är nöjd med vanlig näringsfattig mat känner man ett konstant sug efter nåt, oftast något onyttigt. Det har aldrig varit så enkelt att sluta med socker och sötsaker som när jag började dricka juice, det bara försvann av sig själv och jag kollar inte ens åt godishyllan idag. 

Kan ni känna igen er? Någon med liknande erfarenheter? kommentera gärna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar