tisdag 4 mars 2014

Familjen Boutenko

En familj som inspirerat mig mycket och som bara fortsätter att inspirera mig med alla sina enorma kunskaper är Boutenko-familjen eller The Raw Family som de kallar sig för. Boutenko är en rysk familj som kom till USA år 1990 med en hälsa som inte var den allra bästa. Mamman, Victoria, led av rubbad hjärtrytm och övervikt. Pappan, Igor, hade giftstruma och fick beskedet att han skulle dö om han inte opererade bort sköldkörteln. Dottern Valya hade mycket svår astma och sonen, Sergei, hade diabetes. Raw food blev deras räddning och på bara en månad var alla deras sjukdomar som bortblåsta.

Jag slutar aldrig att älska alla dessa historier om tillfrisknanden som jag stöter på allt oftare nu. Det var när jag köpte boken Grönt för livet, skriven av Viktoria Boutenko som jag började juica och smootha på allvar. Man kan säga att det var Victoria Boutenko, mamman i familjen som "uppfann" den gröna smoothien när hon försökte få i sig alla de gröna bladen utan att må illa, hihi. Den boken är så sjukt intressant och spännande att jag läste ut den på en gång.


Boken går att köpa här:

Victoria har forskat väldigt mycket kring schimpansernas kost och hälsa eftersom deras DNA är mest lik oss människor. Schimpanser äter enormt mycket bladgrönt vars näringsinnehåll är det som tillgodoser även oss människor allra bäst. Det har visat sig att schimpanser har ett så strakt immunförsvar att varken cancer, diabetes eller ja till och med HIV drabbar dem. Så ja det är verkligen en bok jag kan rekommendera.... Den förändrar verkligen ens förhållningssätt till kosten och livet i allmämhet. Hela Boutenko familjen har blivit väldigt kända världen över. De åker runt och håller föredrag, medverkar i TV- program och tidningar, de har skrivit en mängd böcker och så vidare. Victoria har även ställt upp i en intervju med svenska Aftonbladet.

Adressen till Boutenkos hemsida är: http://www.rawfamily.com/

Nedan är en kort intervju med Valya Boutenko som jag inte kunde låta bli att ha med här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar