fredag 7 mars 2014

Min syn på sjukdom del 1

Ja, hur fungerar kroppen egentligen och hur kan man bli botad från en sjukdom? Ja så här ser jag på det hela. Först kanske man frågar sig, vad är egentligen en sjukdom? För många så är man inte sjuk innan man visat symptom på att man är det, att man kanske blir förkyld eller ännu värre får cancer.

Det jag fått uppleva är hur fantastisk vår kropp egentligen är och vilken otrolig läkeförmåga den har OM man bara hjälper den. Men det är inte så lätt om man inte vet hur man ska gå tillväga. Men efter att alla mina problem försvann för x antal år sedan så har jag fått en helt ny syn på det här med att vara sjuk. För ska jag vara ärlig så är det inte förrän nu jag faktiskt kan kalla mig frisk. Så i mina ögon har jag varit sjuk hela livet fram tills nyligen då jag blev av med alla mina allergier, eksem och så vidare. Så ja, har man en allergi då är man i mina ögon inte frisk eftersom en kropp i balans inte har några allergier.

Allergi får man när kroppen är överkänslig och överkänslig blir kroppen när den har mycket gifter i sig samt får dåligt med näring. Det är därför det är så viktigt att äta rätt och ekologiskt samt att använda eller ha så lite gifter och kemikalier runt omkring sig som möjligt. Folk tror tyvärr oftast att det inte går att göra någon större skillnad men det går absolut. Det är jag själv ett levande bevis på. Men det är verkligen inte lätt idag med all skrämsel propaganda eller med alla olika förvirrande råd som ges i media och så vidare.

Men det absolut lättaste sättet att få kroppen att komma i balans igen och läka sig själv på är att börja juica. Du tillför näring i määängder som är väldigt lättupptagligt för kroppen då den inte behöver jobba med att smälta och bearbeta födan, utan den tas upp direkt av kroppen. Det är som att injicera friskhet till hela systemet.

Hade jag fått göra om allt idag så hade jag börjat juica i stället för att börja med ayurveda. Ayurvedan kändes mest som en omväg. Det funkade som en detox/utrensningskur när allt redan var så illa som det var men det var VERKLIGEN inte hela sanningen, det är ingenting jag idag hade rekommenderat till någon. Juica är så mycket lättare då det bara är en sak man behöver göra för att läka sig själv och det är att skaffa sig en en juicer (eller blender) och börja juica för att tillföra näring i så lättupptaglig form som möjligt, sen sköter kroppen resten. Det behövs alltså inte hundra krångliga saker, som tillexempel med ayurvedan, för att hålla sig i balans och som sen inte ens funkar fullt ut i längden, jag blev ju som sagt inte helt frisk av det. (Det samma gäller förresten alla dieter som lchf, 5:2, diverse bantningskurer och så vidare) Visserligen så har ayurvedan väldiga kunskaper om livets balans som kan vara spännande att veta och många kombinerar raw food med ayurveda vilket är super om man jämför med den traditionella ayurvedan med all den lagade maten som jag körde med. Fast jag föredrar ändå att göra det så enkelt som möjligt och inte komplicera till det. 

I alla fall en film jag ääälskar och som handlar om hur och varför det är så lätt att bota sig med hjälp av juice är Fat sick and nearly dead. Ni kan se den här nedan:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar