söndag 15 december 2013

Rå eller lagad mat för matsmältningen.Vad är egentligen bäst?

Jag har ju tidigare skrivit att när jag mådde som värst så klarade jag inte av att smälta råa grönsaker och sallader och att min kropp mådde bättre när jag började äta lagade måltider. Nu tänkte jag att jag skulle reda ut detta som kanske kan vara lite förvirrande med tanke på att jag äter rå mat idag.

Huvudprincipen inom ayurvedan är att ju starkare och bättre matsmältning man har ju råare maträtter kan man också smälta. Ayurvedan liknar matsmältningen som vid en eld och för att kunna brinna ordentligt och ta hand om maten så behövs det syre, alltså plats. Har man ingen plats kvar, det vill säga om man intar för mycket och för tung mat för ofta så belastar man systemet och kväver elden och matsmältningen dör, det vill säga i stället för att ta hand om maten och näringen så bildas det istället slaggprodukter av all osmält föda. Dessa slaggprodukter samlas överallt i kroppen och gör att man till slut blir förstoppad, går upp i vikt eller drabbas av sjukdomar av olika slag då slagget blockerar kroppens naturliga funktioner.

Fel mat kan å andra sidan göra att matsmältningen blir för snabb. Allt beror på hur känslig du är som person och vad du har för konstitution. Man kan med andra ord ha en för bra matsmältning där fel kost triggar den att brinna för starkt. Detta resulterar i att all mat man stoppar i sig praktiskt taget brinner upp. Man samlar då inte heller på sig så stora mängder slaggprodukter eftersom allt försvinner men det tråkiga är dock att även näringen brinner upp och försvinner. Dessa personer går aldrig upp i vikt och är snarare mer "undernärda" eller smalare än "normalt" och kan gå på toaletten flera gånger under samma dag. De kan även ha problem med för lös avföring. Allt detta som ett tecken på att all mat och näring snarare åker ut ur kroppen snabbare än vad kroppen hinner ta till sig.

I båda dessa "fallen"(enligt ayurvedan finns det lika många "fall" som det finns människor eftersom alla är unika) så har man ett dåligt näringsupptag och näring är så klart nummer ett till en bra hälsa och ett bra immunförsvar. Så hjälper man till att balansera matsmältningen genom en detox och genom att tillföra näring, i mitt fall via de gröna juicerna vilket är det allra bästa sättet att tillför näring på eftersom det i juicad form tas upp direkt av kroppen så får man snabbt en fungerande matsmältning igen. Det var därför jag började längta mer efter rå mat strax efter att jag börjat med juicerna. Jag fick helt enkelt en bättre matsmältning och nu klarar jag av råa grönsaker bättre än någonsin förr. Så himla skönt är det....

Lagad mat är visserligen mer lättsmält fast den innehåller dessvärre mycket mindre näring och man bildar mer slaggprodukter av den. Så min erfarenhet är att alla mår bättre av rå mat eftersom det innehåller mest näring bara det att man måste kunna ta hand om allt det råa först genom att skaffa sig en bättre matsmältning och TACK OCH LOV är det så mycket lättare att göra det än man kanske tror om man bara har viljan förstås. Och en bra matsmältning skaffar man sig som sagt genom att börja juica och dricka smoothies, svårare än så är det inte :) och man behöver ju inte börja med raw food för det. Bara juicer och smoothies som kompensation till den vanliga kost man äter är i sig rena hälsoboosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar