torsdag 5 december 2013

Det är viktigt att själv känna efter vad som är bra eller inte

Känner ni igen kommentarer som "lite chips har ingen dött av", "man måste väl få leva och unna sig själv lite grann också" eller "herre gud, snart är ju allting giftigt och snart är det farligt att bara andas".
Ja för cirka åtta år sedan så var detta vanliga tankar eller kommentarer även hos mig. Och det är verkligen inte konstigt att man blir förvirrad med alla de olika budskap man får från olika håll, av olika studier, medier eller dieter eller vad det nu kan vara. Till slut lägger man ju av eftersom man inte orkar ta in allt.
Lättare blir det när man själv börjar känna efter vad som är bra för en eller inte för det börjar man nämligen göra efter en riktig utrensning av kroppen. Våra kroppar är idag så belastade av slaggprodukter och gifter att det helt enkelt stänger av kroppens förmåga att känna.
Det första som shockerade mig när jag börjat med ayurvedan var att jag helt plötsligt fick starka hungerssignaler vilket jag inte haft på flera år. Jag hade helt enkelt glömt bort hur det kändes att vara riktigt hungrig. Därför kunde jag också äta nästan hur mycket som helst utan att känna mig mätt. Inte så konstigt eftersom jag egentligen var "mätt hela tiden" .... Min kropp och mina tarmar var överbelastade med slagg därav förstoppningen.
Efter min detox förändrades hela min tanke ställning kring kost och hälsa och jag började förstå att det i själva verket handlar om att ha ett helhetsperspektiv och att vi människor är skapta för att själva känna vad som skapar hälsa och ohälsa.
Mer om detta senare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar