onsdag 4 december 2013

Min kost idag samt Omega 3 Algoljekapslar

Efter cirka två veckors drickande av gröna juicer efter att ha varit hos ayurvedaläkaren så började jag längta mer efter rå mat som sallader och började samtidigt må väldigt illa av riktigt lagade och feta rätter som gratänger, grytor, lasagne och så vidare. Jag kommer ihåg att jag fick en liten chock när jag upptäckte detta... Jag som var helt övertygad om att den riktigt lagade maten var så bra för mig som ayurvedan lärde ut. Så det var på detta sätt jag kom i kontakt med Raw Food på riktigt. I början gjorde jag mest sallader med något kokt till som ris, quinoa, potatis osv men efter ett tag började jag köpa böcker och experimentera lite mer med Raw Food rätter.
I dagsläget äter jag cirka 80-90% Raw kanske, vissa dagar är det 100% andra inte. Om jag äter något kokt är det mest quinoa eller råris nu för tiden.. Annars ser jag till att få i mig två gröna smoothies om dagen och en grön juice och utöver det nötter, frön och en massa frukt och bär - torkade som färska. Jag älskar verkligen denna livsstil och hur man mår av den. Det sprider en glädje i hjärtat och själen som man inte känt tidigare av annan mat.

För cirka tre månadader sedan valde jag bort gluten och mejeriprodukter nästan helt och efter det har jag fått ännu mer energi och känner mig ännu lättare i kroppen och sinnet. Fisk har jag ätit till och från under alla år men känner att jag egentligen inte vill äta det heller, mest har det nog varit för att vara helt säker på att få i sig omega 3 fetterna som är så viktiga. Det finns ju omega 3 även i växtriket, linfrön, chiafrön och hampafrön som bästa källor men även valnötter och rapsolja brukar nämnas. Omega 3 fettsyran som finns i växterna kallas för ALA (Alfalinolensyra) De andra fettsyrorna som finns i fisk kallas för EPA och DHA. Forskare ser tydligen väldigt olika på hur stor vikt de olika fettsyrorna har i kroppen och man hör oftast att det är EPA och DHA som är de essentiella. Nyss läste jag dock en artikel där ny forskning tydligen visar att det är viktigt att få i sig från båda källorna, alltså både från växtriket och från havsriket eftersom de har lite olika funktioner i kroppen. Kroppen kan tydligen även själv omvandla den kort-kedjade ALA till de lång-kedjade EPA och DHA men det är väldigt omdiskuterat huruvida bra våra kroppar är just på denna omvandlingen. Så ja för att vara på den säkra sidan så känner jag att jag vill ha en boost av de långkedjade fettsyrorna också. Och till min stora glädje upptäckte jag för ett tag sen att det går att köpa algolje-kapslar i stället för fiskolje-kapslar. Så nu väntar jag med iver på att min beställning ska komma. De flesta människor känner nog tyvärr inte till att omega 3 oljorna vi får ifrån fisk i själva verket är fisken som i sin tur har fått de i sig genom att äta av algerna så nej fisken producerar INTE omega 3 av sig själv utan det är algerna som gör det. Så egentligen är det mest optimalt att hämta från urspungskällan och inte inta det i en tredje form som vi gör när vi äter fisken. Alg kapslarna är helt fantastiska på det vis att de är bra för miljön och fiskbeståndet plus att de inte innehåller några tungmetaller eller andra gifter och passar därför utmärkt till gravida och ammande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar