fredag 14 februari 2014

Åter i Sverige

Nu har vi nyss kommit hem till Sverige igen efter en fem veckor lång semester i Thailand utan vare sig dator eller mobil. Det har varit riktigt avkopplande kan jag lova. Sista veckan började det dock klia i fingrarna och nu känner jag mig taggad att komma igång på allvar med den här bloggen och med alla våra planer. Det är verkligen inte lätt med den lilla som kräver en massa uppmärksamhet men jag får göra det bästa. 

Vi valde att åka till Thailand eftersom det är hyfsat billigt där då vi ville kunna vara borta så länge som möjligt. Utresedatumet var inte mindre än på självaste julafton. Eftersom det är högsäsong i Thailand över jul så var det absolut billigast att åka då. Vi sparade cirka 5000 på det. Vi kollade upp innan vi åkte om det fanns några raw food ställen och kom överrens om att åka till Koh Samui och Koh Tao. 

På Koh Samui var vi sammanlagt tre veckor. Där hittade vi till vår stora förtjusning ett raw food spa, Radiance Spa eller kort och gott The Spa resort som många kallade det för. De hade en stor meny med endast vegetarian, vegan och raw food mat samt ett stort utbud med juicer och smoothisar. På koh tao hittade vi en juicebar, Living Juices som serverade helt underbart goda gröna juicer. 

Dessa ställen blev vår räddning, där kunde vi hitta ett lugn i tillvaron eftersom jag personligen inte vill rekommendera någon att åka till dessa turistöar i Thailand. Nu vet jag verkligen vad ordet exploaterat betyder och är faktiskt ganska sorgsen över att vi åkte dit över huvud taget. Jag har en vän som var på Koh Samui för cirka tio år sedan då turister precis börjat besöka ön. Hon möttes av en grön ö med en flygplats som var byggd av bambuträd och halmtak. Nu, när vi var där landade det cirka ett plan i timmen och hela ön var totalt sönderbyggd med resorts och affärer och så vidare. Det var så illa att alla bilar redan hunnit bilda en hinna av avgaser över hela ön vilket gjorde att det var väldigt disigt. Så vill man åka och detoxa är kanske inte Koh Samui rätta stället att åka till direkt med tanke på avgaserna. Även om Koh Tao var en mycket lugnare och grönare ö så dröjer det nog inte länge förrän den ön når samma öde tyvärr. Jag fickfaktiskt en del tårar i ögonen när jag stod på en utsiktsplats och tittade ut över ön med sina byggnader och hörde ljudet från alla bilar. Det var nästan så att man kunde känna hur resten av djungeln grät och jag kunde inte sluta tänka på hur vi människor håller på att utplåna hela planeten på grund av dessa pengar som för mig bara är en illusion. Guuud vad jag längtar efter den dagen då vi lever i samklang med naturen i stället för av den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar