måndag 2 juni 2014

Att leva utan saker

Nu var det ett bra tag sedan det uppdaterades på bloggen. Vi har nämligen haft minst sagt fullt upp! Vi har nu lämnat vårt boende i en hyrd stuga i kullavik och flyttat in i husbil!!! Ja ni läste rätt :) Vi tänkte vi skulle bo i den nu under sommaren för att tjäna ihop pengar för att sen köpa ett eget litet torp. Och det är det bästa jag gjort kan jag säga. Vilken frihet det är att kunna stå vart man vill, inte ha en massa saker att hålla reda på och slippa städa!!.. så skönt. Man är nära naturen och är ute hela dagarna, då mår jag som allra bäst och lilla Miki stortrivs.

På tal om att inte ha en massa saker. Jag har aldrig ägt många saker och har haft väldigt lite kläder om man jämför med många andra, vilket vissa till och med har påpekat när dem kollat i min garderob haha. Jag har aldrig sett något direkt värde i materiella ting och är därför inte heller så varsam om dem tyvärr. Jag har väl till och med haft lite väl lätt för att rensa bort saker för att jag för tillfället tycker att dem är i vägen för att bara någon vecka senare behöva just den saken och då står man där med lång näsa. Fast det har ju blivit lite av en grej för oss just nu att äga så lite saker som möjligt, bara det mest nödvändiga, för att se hur lite man egentligen klarar sig på.

Så våra mål just nu och det vi vill äga är:
  • Ett litet torp som vi vill ska bli helt självförsörjande, odla egna grönsaker osv och dessutom klara sig med så lite el som möjligt med hjälp av till exempel solceller 
  • En varsin elcykel
  • En kanot
Ja det var väl allt jag kom på...... hmm

För ett tag sedan fick jag förresten ett mejl från råvarubutiken, en raw food butik på nätet som jag brukar handla ifrån. Det handlade just om att leva utan saker och att återanvända det man har. De skickade med en artikel-länk där man kan läsa om ett par personer som valt att leva på detta sätt. De har alla kommit på olika sätt att dra ner på sina utgifter för att spara tid och pengar till sådant som verkligen betyder något i livet, det är denna tanke som även känns allra viktigast för oss, vi vill ha mindre stress och mer tid tillsammans. Här är länken:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar